Pyromaner använder tändvätska eller bensin
» 2012-04-29 ~ 21:16:35 Allmänt «

Det är inte så lätt som man tror att sätta igång en skogsbrand, i alla fall inte om grenarna är färska och det är regn i luften och det enda man får använda är tändstickor...



Under vår tjejhelg var vi ute och promenerade och hälsade på Anita och Pejje som höll på att rensa i trädgården och hade gjort upp ett stort bål med grenar och kvistar de ville bränna upp, men elden tog inte så bra, så till slut bestämde vi tjejer oss för att hjälpa till.

Ett är säkert, jag och Anita ska nog inte satsa på nån karriär som pyroman. Om jag uttrycker det så, det är tur att det inte hänger på mig att hålla elden vid liv (jag får det att slockna istället när jag försöker hjälpa den på traven och sprida den...). Om du har hört uttrycket 越幫越忙 så passade det ganska bra in på mig här... >.<



Som tur var hade vi en scout med oss, Sanja Nykjär, som inte bara är duktig på att laga mat men också på att sätta fyr på saker. Hon lyckades att få elden att blossa upp och börja hugga tag i grenar och annat brännbart.

Det är märkligt, men de flesta människor tycker nog det är väldigt fascinerande att se saker brinna upp, det är en speciell känsla när elden äntligen får fatt i något och slukar det och liksom växer och blir större. Man vill liksom bara mata det med mer "mat" så den inte dör ut... Mäktigt också att höra gnistorna och sprakandet. Vi blev också lite sugna på att grilla korv och marsmallows. XD


Vårt egna lilla (för tidiga) majbål. Brasan är i full gång och i bakgrunden ser man hur nöjd Sanja är när hon beundrar sitt mästerverk. Observera att Fung inte är i elden utan bakom den.


Vitsippor vid vägkanten.

Efter ett gott dagsverk promenerade vi tillbaka för att förbereda fondue till kvällen. Mitt under middagen var vi dock tvungna att gå ut på balkongen och beundra den fina solnedgången.

Solnedsgångbilder med olika kameror:


Min.


Sanjas.


Present till de nya husägarna Fung och Magnus: ett fint äppelträd som fick sitta med oss i bilen upp. Hoppas den kommer att överleva uppe i Norrland... ^^;

Foto: Ping, jag, Linn, Phan, Fung, äppelträdet och Sanja.

~*~*~

Tack tjejer för en underbar helg! ♥

____________________________________________
Fotnot: Rubriken på inlägget är ett citat av Phan. ^^

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0