Affärsstrategi City Gross
» 2017-06-04 ~ 14:41:00 Allmänt «

Jag brukar alltid handla på City Gross, för det ligger så nära och bra och jag försöker främst handla där, för jag tänker att jag ska stödja dem, eftersom det är min närbutik. För det mesta brukar det vara väldigt bra där, och sen jag skaffade mig en självscanner har det varit en fröjd att handla, för man slipper stå i kö, kan bara strosa runt i butiken och plocka det man känner för.

City Gross har varit en tjusning att handla hos, även om bytet från Ekohallen gjorde att sortimentet på heminredning och kontorsmaterial och dylikt minskade drastiskt. Istället blev det en matbutik och det var i och för sig en fördel, att slippa handla dyrare på Konsum eller behöva köra iväg med bilen till en annan storköpsbutik. Dessutom jobbar en kompis på City Gross också, så det brukar vara en ganska positiv händelse att gå dit.

Idag hade jag dock en irriterande upplevelse i butiken. Jag ska snart på resa och försöker hitta bh som sitter skönt. För några dagar sen var jag på Coop Forum och köpte en bh, men när jag kom hem passade den inte (man kan inte prova där i butiken), så jag åkte tillbaka till Coop och lämnade tillbaka den och fick pengarna tillbaka. Inga problem alls.

Återigen till City Gross, där köpte jag tre stycken bh, två olika modeller. Den ena modellen var på rea, så jag tyckte väl inte det var så farligt, men jag köpte två olika storlekar, för jag var osäker på vilken som skulle passa. Det visade sig att den större storleken var för stor och egentligen hade det inte gjort så mycket om inte axelbandet hade glidit ner hela tiden, så jag tänkte att jag kan väl gå tillbaka och lämna tillbaka den. Visserligen kostade den bara 40 kr, men det är ju ändå pengar. Och då kan jag köpa en till av den andra modellen. För den dyrare modellen satt nämligen helt perfekt och jag tänkte att då kan jag ju köpa en till, fast i en annan färg.

Sagt och gjort. I förbutiken fick jag dock veta att det inte är Öppet köp på underkläder. Jag fick inte ens byta storlek på plagget, för det är ju inte Öppet köp. Och titta, det står faktiskt på kvittot. Okej, så jag fick väl bara snopet ta tillbaka min vara. Vissa butiker har inte öppet köp på underkläder, det visste jag ju, även i klädesbutiker. När jag tar tillbaka min vara undrar tjejen som står i förbutiken om jag ska in i butiken. Det ska jag ju, för jag hade tänkt handla lite när jag ändå var där, men jag kan ju inte ta in min vara i butiken. (Nähä? Jag har ju kvitto på att jag har köpt den och jag vill ju egentligen lämna tillbaka den, så ingen risk att jag snor fler exemplar av den modellen...).

All min köplust försvann i ett svep. Jag hade tänkt köpa fler underkläder, en massa mat och annat, men hela tiden när jag gick därinne malde tanken att, näe, minsann, jag tänker inte ge dem mer pengar än nödvändigt. De tjänade 40 kr på det här köpet, men i framtiden kommer de att förlora pengar på att jag inte alls kommer att handla i samma utsträckning hos dem som förr. Glöm att jag köper nåt utan att bry mig om priset, för att jag vill stödja dem, jag köper numera bara det jag måste och om det är billigt.

Det kan tyckas vara småsint, men jag är nog en sådan kund som inte säger så mycket, men spenderar pengar där jag känner mig bekväm. Ni fick rätt denna gången, men ni fick en kund som känner sig lurad och irriterad och för 40 kr försvann också min lojalitet. Hädanefter blir det storköp på Maxi eller Coop för min del.

Förmodligen skulle jag besparat mig själv irritationen om jag hade läst på kvittot innan jag gick till förbutiken för att lämna tillbaka min vara, då hade jag sett att det inte var öppet köp. Å andra sidan hade det inte hjälpt min känsla av att ha blivit lurad. De butiker där öppet köp inte gäller på underkläder brukar ha en tydlig skylt någonstans som säger att det inte är öppet köp. Att få det på kvittot är i senaste laget, då har man ju redan köpt och betalat det. (Eller går det att få pengar tillbaka om jag betalar, läser på kvittot och går direkt till förbutiken för att ångra sig?). Kanhända att kassörskorna brukar säga till, men i mitt fall handlade jag via självscanning, så jag hade ingen kontakt med någon personal.
 
Så vänner, handla underkläder på Coop eller Maxi (där har de provrum, mycket bättre! ^-^b) men inte på City Gross, så slipper ni känna er lika dum som jag gjorde. >_<

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0