Breaking Dawn - del 1
» 2011-11-18 ~ 19:21:04 TV & film «

Läste Elin Larssons recension om Breaking Dawn i Metro idag och jag kunde inte låta bli att reagera mot hennes sätt att kritisera Stephanie Meyers budskap som hon kallade det "... de unkna budskap som författaren... smugit in i sin vampyrsaga", dvs avhållsamhetshets och abortmotstånd. 

Det är klart E.L. får tycka vad hon vill, men varför välja ord som "unkna" och lägga in en så negativ värdering? Det finns människor som anser avhållsamhet vara ett ideal. Klanka inte ner på dem bara för att samhället idag anser att det är okej att ha sex till höger och vänster och innan äktenskap. Och är det inte längre politiskt korrekt att vara mot abort helt plötsligt? Sen när är alla för fri abort?

Stephanie Meyer är ju mormon, så det är väl ganska naturligt att hon har de åsikter och ideal hon har och jag tycker att det är positivt att en ungdomsserie med lite annorlunda värden än de samtida (speciellt när det gäller Hollywood-filmer) har fått så mycket uppmärksamhet. 

För mig blir det ett litet personligt påhopp också även om det bara är jag som är känslig av mig och tar åt mig, för E.L. vet ju inte ens vem jag är eftersom det på nåt sätt får mig att känna att jag lever på 2010-talet och inte "hänger med i samtidens normer" och de ideal jag hyllar "är gamla och förlegade" och hör till förra seklet. Nej, jag kan inte hålla med. För mig gäller kristna värderingar än idag, oavsett hur moderna vi och världen blivit, eftersom de till sist och syvende handlar om att skydda människan och hennes relationer till andra och inte om förbud och inskränkningar eller kontroll, så jag kan inte hålla med om att de hör det förgångna till. Bara för att ALLA gör orätt innebär det inte automatiskt att det blir "rätt". Se bara på fildelningen och människors inställning till det, men det är en helt annan fråga som får diskuteras en annan gång.

Däremot uppskattar jag öppenhet och möjligheten till fritt val: jag tycker att det är okej om mina vänner och bekanta lever som de lever för att de har valt att leva på ett visst sätt eftersom de tror på det; liksom det är bra att det finns möjlighet till laglig abort för de människor som behöver det. Men JAG behöver inte leva på det sättet bara för att alla andra gör det och jag ska ha rätt att kunna känna att folk visar respekt för de värden som jag tycker är viktiga och inte klankar ner på dem.

Nåja, det var inte meningen att det skulle bli en sådan harang av ord och predikan, men ibland är det svårt att sluta när man börjat... ^^;; 

~*~*~*~

Imorgon ska jag i alla fall se Breaking Dawn med mina systrar och jag är övertygad om att jag kommer att gilla filmen. Det är bra tror jag att läsa negativa recensioner om en film, för oftast tycker jag tvärtemot vad recensenterna tycker... Filmer som hyllas som kulturella och djupa är oftast långtråkiga och svårförståeliga medan de som får lågt betyg är de som är mest underhållande.... Och det är det jag vill ha ju, lättsmälta, spännande, romantiska filmer där jag slipper tänka så mycket (det har man redan nog med i vardagens stress). ^^;

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0