Släng ut Jesus från julen...
» 2012-10-18 ~ 13:28:00 Tro & livsstil «

Vi slänger ut Gud från skolan och sen kör vi ut honom från kyrkorna också. Så nu har turen kommit till Jesus, han ska inte vara med på julen längre.
 
Läste en artikel i tidningen idag, om att Fredriksdal i Helsingborg nekade ett levande julspel med barn som gestaltar julberättelsen med motiveringen att "Fredriksdal har uppdrag att vara politiskt och religiöst obundet".
 
Ursäkta? Vad tar de då in julen där överhuvudtaget för? Jag trodde att julen var en RELIGIÖS högtid där man firar den till minne av Jesus ankomst till världen då han blev människa för att sedan kunna bana väg för oss att komma tillbaka till Gud. Det finns säkert de som kontrar med att folk firade jul i Sverige långt innan kristendomen kom hit, men visst... vill du fira jul som vikingarna gjorde så är det upp till dig.
 
För mig är att fira jul utan Jesus som att ha födelsedagskalas där den som fyller år inte får vara med. Jul utan religiös innebörd gör att den hamnar på samma nivå som Halloween och Alla hjärtans dag som är kommersiella jippon. I Asien firar man jul utan Jesus... ja, och där om någonstans är det väl kommersiellt... julafton har blivit nån form av en andra Alla hjärtans dag som går ut på att du ska tillbringa den med din älskling, nånstans.
 
Nej, Fredriksdal har tappat många poäng där. Jag säger inte att allt traditionsfirande på profant sätt är fel (julen betyder olika för olika människor och man kan älska julen utan att vara troende) men betänk vad högtiden i sig innebär och varför den finns till... då är det ganska löjligt att händelserna har utvecklats som de har.
 
Jag är glad att alla MINA elever i alla fall fick klart för sig vad julen handlade om innan jag slutade som lärare, för jag anser att det fortfarande är ett kulturarv att veta varifrån våra traditioner kommer ifrån och varför vårt land ser ut som det gör idag.
 
Tyvärr är det nog bara en tidsfråga innan våra helgdagar som är kopplade till kyrkan kommer att försvinna en efter en, de har ju redan tagit bort Annandag Pingst, så vänta bara tills någon kommer på att vi inte behöver vara lediga på juldagarna 'för Sverige är ju ett religiöst befriat land med religionsfrihet, inte kan vi tvinga andra att fira våra helgdagar genom att tvinga dem att ha ledigt'. Varför är juledagarna röda? Vad firar vi egentligen? Alla hjärtans dag är ju inte en röd dag... (jo det är den, fast inte samma slags röd... ^^;) så låt oss ta bort alla dagar som har med religion att göra. T_T;
 
Vilket mesigt land Sverige har blivit.
 
 
Nåja, att julen är skild från Jesus ger ju fördelen att jag nu med gott samvete kan ha mina ljusslingor framme året om vilket jag ju i och för sig har redan eftersom de absolut inte har något att göra med religion utan bara är till för att få bort mörkret. Julpynt utan religiöst värde är bara pynt och pynta mitt hem kan jag ju göra när jag vill, inte bara vid juletid, så jag ska nog plocka fram min lilla gran nu och inte vänta till december... 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0